Fredagsmys!

Fredag och äntligen helg, reklamen har gjort sitt -nu är det dax för fredagsmys! Men vad gör jag då om jag inte vill ha chipsen, smågodiset eller ostbågarna? Idag myser jag på lättrostade frön som jag blandar med torkade bär. När jag ändå höll på rostade jag lite mandlar som jag slog lite tamarisoja över och fick ytterligare ett bra val till chipsen. Allt som allt tog det mig 10 minuter…..och jag VET att jag kommer må mycket bättre av det fredagsmyset än vad jag hade gjort av chips, ostbågar eller smågodis.
Jag kommer kunna fredagsmysa med gott samvete!

Vill du göra som jag? Här kommer recepten!

Rostade frön med torkade bär
1 dl naturella solrosfrön
1 dl pumpafrön
2 krm salt
2 msk torkade blåbär
2 msk torkade tranbär

Rosta försiktigt solrosfrön och pumpafrön i en torr stekpanna, salta. Häll upp i en skål och blanda med de torkade bären. Låt svalna.
Klart att avnjutas!

Rostade mandlar i tamirsoja
2 dl naturella mandlar
1 msk tamarisoja

Rosta försiktigt mandlarna i torr stekpanna. Efter 2 min häll över sojan och låt nötterna dra åt sig. Pannan blir ganska klibbig så det är bra att ta av den från värmen. Lägg upp mandeln på ett fat för att torka och svalna. Sen är det bara att njuta av supergott fredagsmys!

Om Hälsovända

Jag är kostekonom och diplomerad kostrådgivare. Under hela mitt yrkesliv har mat och hälsa stått i fokus. Hälsa är så mycket mer än mat. Det är rörelse men också människans sociala liv, hur vi mår, har vi tillgång till de saker som får oss att må bra eller känns de långt bort? Men bra mat, ger kroppen kraft och möjlighet att få oss att må bra även på andra plan. Med bra mat i kroppen orkar vi plötsligt röra på oss, se till att vi gör saker som vi mår bra av. Det tycker jag är spännande och fantastiskt. Och ännu häftigare blir det när man upptäcker att det oftast är de små förändringarna som ger de stora skillnaderna! Vill du också upptäcka hur just du kan må lite bättre, bli lite snyggare, lite gladare och få massor med ny energi? Då hjälper jag dig gärna. Så tveka inte att kontakta mig så får du veta lite mer om vad jag kan göra för dig!
Det här inlägget postades i Recept. Bokmärk permalänken.

Kommentera

